PKD 56 – Działalność usługowa związana z wyżywieniem

PKD 56 to dział w Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025 (PKD 2025): „Działalność usługowa związana z wyżywieniem”. Zawiera 4 kody podrzędnych. Poniżej znajdziesz zakres kodu opisany w klasyfikacji.

Kod
56
Nazwa
Działalność usługowa związana z wyżywieniem
Rodzaj kodu
Dział
Kod nadrzędny
I Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
Kody podrzędne
4
Ostatnia zmiana danych

Zakres kodu 56

Dział ten obejmuje działalność usługową związaną z zapewnianiem wyżywienia i napojów przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach (w tym restauracjach samoobsługowych i oferujących posiłki "na wynos”), działających stale lub okresowo, z lub bez miejsc do siedzenia.

Nie jest tu istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

Dział ten nie obejmuje:

  • produkcji posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji lub nie planuje się ich natychmiastowego spożycia lub produkcji gotowej żywności, która nie jest traktowana jako gotowy posiłek, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działów 10 i 11,

  • sprzedaży żywności produkowanej przez inne podmioty gospodarcze, która nie jest traktowana jako gotowy posiłek lub sprzedaży gotowych posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach sekcji G,

  • automatów sprzedających kawę oraz automatów sprzedających żywność i pozostałe napoje przygotowane przez automat, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach działu 47.

Kody podrzędne (4)

  • 56.1 Restauracje i ruchome placówki gastronomiczne
  • 56.2 Okazjonalne i regularne przygotowywanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostała gastronomiczna działalność usługowa
  • 56.3 Podawanie napojów
  • 56.4 Pośrednictwo w zakresie działalności usługowej związanej z wyżywieniem

PKD 2025 zamiast PKD 2007: termin dostosowania kodów

PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w KRS i CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed tą datą, mają 2 lata na dostosowanie kodów PKD do nowej klasyfikacji, czyli do końca 2026 r.

Według komunikatu Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdej zmianie wpisu w CEIDG system wymaga już kodów z nowej klasyfikacji. Jeśli wpis nie zostanie zaktualizowany w tym czasie, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025 według kluczy przejścia GUS.

Księgowość i podatki w praktyce

Źródło danych: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), Główny Urząd Statystyczny. Dane w katalogu zaktualizowano: . Opisy mają charakter informacyjny.

Zadzwoń 509 765 925 Pon.–pt. 9:00–17:00